((other than)) the negation that occurs in adverb
Abstract
The term "غير" (other than) has been presented in the context of linguistic research, like other words, taking on various forms and aspects that vary in terms of prevalence and extension based on a sample survey of Arabic texts. The main objective of this research is to examine it within the context of its usage, specifically when it is in the context of negation. The term "غير" is always a singular masculine word, inherently connected to the additional element in meaning. It is permissible to omit it if its meaning is understood. For example, in the phrase "قبضت عشرة ليس غيرها" (She received ten, not more), "غير" can be omitted because its meaning is clear. In linguistic terms, "غير" can be omitted either by raising the deletion of the information or by implying the noun, as in the example "لله الأمر من قبل ومن بعد" (To Allah belongs the command before and after). Some read it with a kasrah without tanween, i.e., "من قبل الغلب ومن بعده". It is essential to note that "غير" can be challenging to define precisely due to its inherent ambiguity. This characteristic is shared with its counterparts, such as "مثل" (like), "وشبه" (and similar), and "وشبيه" (and resembling).
لقد عرضت ((غير)) على بساط البحث النحوي كغيرها من المفردات واتخذت وجوها وأنحاءً متنوعة تتفاوت في درجة شيوعها وامتدادها بحسب عينة الاستقراء للنصوص العربية. وأن غاية البحث الرئيسة هو النظر إليها وهي في سياق استعمالها حالاً وصولاً إلى إيضاح دلالتها حين تكون في حيز سياق النفي، فلفظ ((غير)) مفرد مذكر دائماً ملازم للإضافة في المعنى، ويجوز أن يقطع عنها لفظاً إن فهم معناه، وقولهم: قبضت عشرة ليس غيرها بالرفع على حذف الخبر، وبالنصب على إضمار الاسم، أي ليس المقبوض غيرها، وليس غير بالفتح من غير تنوين على إضمار الاسم أيضاً وحذف المضاف لفظاً ونية ثبوته كقراءة بعضهم: ( لله الأمر من قبل ومن بعد ) (1) وبالكسر من غير تنوين، أي من قبل الغلب ومن بعده، وليس غير بالضم من غير تنوين، فقال المبرد (2): ضمة بناء وقال الأخفش ضمة إعراب (3) وقال ابن خروف (4): تحتمل الوجهين، وليس غيراً بالفتح والتنوين، وليس غيرٌ بالضم والتنوين فالحركة إعرابية، ولا تتعرف (( غير)) بالإضافة لشدة إبهامها، وكذلك أخوتها أعني ((مثل)) ((وشبه)) ((وشبيه)).
Collections
- No 1 [8]