تحليل عادات الاستذكار لدى عينة من طلبة الجامعات الليبية ودراسة مدى تأثر هذه العادات بمجموعة من العوامل الشخصية والأسرية والتحصيلية
Date
2004-12-31Author
الطشاني, عبد الرازق الصالحين
عبد الله, صالح الغماري
Metadata
Show full item recordAbstract
تتصدى هذه الدراسة لتقويم الأداء التحصيلي للطالـب الجـامعي في تخصصـه الدراسي، وتحليل أدائه على جملة من المقاييس الأخرى، منها ما هو عـالمي، كاختبـار الذكاء، ومنها ما تم تطويره محلياً، كمقياس الاتجاهات نحو الدراسة وعادات الاسـتذكار ومفهوم الذات (SSScH) الذي تحقق صدقه وثباته وفعاليته في إبراز الفروقات والتمييز بين المجموعات من خلال الدراسة الاستطلاعية التي سبقت الدراسة الأساسية .وقد تبين أن طلاب الجامعة في تخصصات العلوم التطبيقية كانوا أصغر سناً، وأكثر ميلاً إلى الدراسة، كما كانوا يتمتعون بأكبر قدر من المميزات الأسرية التي توفر لهم أكـبر قدر من الخصوصية والعوامل التي تحفزهم على الاستذكار والتحصيل. وقد اشتمل التقرير على بعض الصعوبات التي يعاني منها التعليم الجامعي، وأورد مقترحات لعلاج هذه الصعوبات، منها استحداث تخصصات جديدة ترضي طموحـات الشباب وتلبي احتياجات سوق العمل.
This study aims at evaluation of the University student achievement and analysis of his performance on a number of other scales, some of which is worldwide (The Raven’s Progressive Matrices Test), and some were developed locally (The Scale of Study Attitudes, Self-concept and study Habits-SSScH), Which was found to be valid, reliable and discriminative between groups through a pilot study conducted prior to the major study. It was found that University students of Applied Sciences were younger, more study oriented, and used better home study techniques and habits. They also showed bet-ter performance on each of the three scales used in this study, and enjoyed a greater deal of positive family factors which facilitated their study at home. The report included some difficulties facing univer-sity education, suggested some remedies, recommended new fields of study to satisfy youth’s ambitions and oriented towards job opportunities.
Collections
- Issue 1 [6]