Show simple item record

dc.contributor.authorRaheel, Zahia Salem
dc.contributor.authorAl Mansouri, Nasr Ayad
dc.date.accessioned2024-05-29T10:58:58Z
dc.date.available2024-05-29T10:58:58Z
dc.date.issued2020-12-31
dc.identifier.issn2791-1616
dc.identifier.urihttp://dspace.omu.edu.ly/xmlui/handle/123456789/310
dc.description.abstractThe primary purpose of the current study is to identify the psychological implications in the drawings of children with PTSD, as well as to determine whether these psychological signs produced by children's drawings are consistent with the symptoms of PTSD, by following the method of case study as a qualitative analysis method. Data were collected by using the "Macover" Personality Drawing Test as a projective ex-pression method from a sample of 5 children suffering from PTSD as sequences of war in the Libyan city of Derna. The results of the qualitative analysis and projective interpretations of children's drawings result-ed in several psychological signs related to PTSD in children from the research sample, which were isola-tion, convergence, anxiety, aggression, denial, lack of security, feelings of inferiority. The results of the re-search also showed the consistency of most of the psychological signs that were interpreted from the draw-ings with symptoms of PTSD such as isolation, aggression, anxiety, and denial. While the psychological implications of feeling insecure and feelings inferior were not consistent with the common symptoms. The researchers concluded some recommendations and proposals in light of these results. الغرض الأساس من قيام الدراسة الحالية هو التعرف على الدلالات النفسية في رسومات الأطفال المصابين باضطراب ما بعد الصدمة، وكذلك التعرف عما إذا كانت هذه الدلالات النفسية التي تفرزها رسوم الأطفال تتسق مع أعراض وسمات اضطراب ما بعد الصدمة، وذلك بإتباع منهج التحليل الكيفي بأسلوب دراسة الحالة. جمعت البيانات باستخدام اختبار رسم الشخص لــ"ماكوفر" كونه وسيلة تعبير إسقاطيه من عينة قوامها 5 أطفال من مدينة درنة الليبية، ممن يعانون من اضطراب ما بعد الصدمة. أسفرت نتائج التحليل الكيفي والتفسيرات الإسقاطية لرسومات الأطفال عن عدة دلالات نفسية ترتبط باضطراب ما بعد الصدمة لدى الأطفال من عينة البحث تمثلت في الانعزال والانطواء، والقلق، والعدوان، والإنكار، وعدم الشعور بالأمن، والشعور بالنقص والدونية. كما أسفرت نتائج البحث عن اتساق أغلب الدلالات النفسية التي فُسرت من الرسومات مع أعراض وسمات اضطراب ما بعد الصدمة مثل الانعزال، والعدوان، والقلق، والإنكار، بينما لم تتسق الدلالات النفسية المتمثلة في الشعور بعدم الأمن والشعور بالنقص والدونية مع الأعراض المتعارف عليها. خلص الباحثان لبعض التوصيات والمقترحات في ضوء هذه النتائج.en
dc.publisherAl-Mukhtar Journal of Social Scienceen
dc.subjectdrawings, psychological connotations, post-traumaticen
dc.subjectرسومات، دلالات نفسية، ما بعد الصدمةen
dc.titlePsychological connotations in the drawings of children with post-traumatic stress disorder (Qualitative analysis of sample drawings from Derna children)en
dc.title.alternativeالدلالات النفسية في رسومات الأطفال المصابين باضطراب ما بعد الصدمة (تحليل كيفي لرسومات عينة من أطفال درنة)en
dc.typeArticleen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record