Show simple item record

dc.contributor.authorعطا, سعيد فتوح
dc.contributor.authorAtta, Said Fatouh
dc.date.accessioned2024-07-08T14:38:29Z
dc.date.available2024-07-08T14:38:29Z
dc.date.issued2021-03-31
dc.identifier.issn2791-1616
dc.identifier.urihttp://dspace.omu.edu.ly/xmlui/handle/123456789/373
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى تحليل المحتوى لكتاب علوم الصف الرابع الأساسي بليبيا في ضوء معايير (TIMSS- 2015)، استخدم الباحث المنهج الوصفي من خلال أسلوب تحليل المحتوى، وتكوّن مجتمع وعينة الدراسة من كل موضوعات كتاب تلميذ الصف الرابع الأساسي بليبا بجزأيه (الأول والثاني)؛ لتحقيق ذلك استخدم الباحث أداة لتحليل المحتوى تبعًا لمعايير (TIMSS- 2015). وتوصلت الدراسة إلى ما يلي: فيما يخص علم الأحياء: حل أولاً مجال خصائص المخلوقات الحية وتصنيفها وعملياتها الحيوية (54.12%)، يليه مجال الخلية ووظائفها (32.94%)، بينما لم يحصل كل من مجالي الإنسان وصحته، ودورات حياة الكائنات والتكاثر والوراثة، على أي تكرارات. وفيما يخص علم الفيزياء: حل أولاً مجال مصادر وتأثيرات الطاقة (39.55%)، يليه مجال تصنيف وخصائص المواد (38.43%)، بينما لم تحصل مجالات الصوت، والكهرباء والمغناطيسية، والقوى والحركة على أي تكرارات. وفيما يخص علم الأرض: حل أولاً مجال تركيب الأرض وخصائصها الطبيعية (76.32%)، يليه مجال الأرض والنظام الشمسي (14.47%)، بينما حصل مجال الأرض: دوراتها، عملياتها، تاريخها (9.21%). وفيما يخص العلوم ككل: حل أولاً علم الفيزياء (52.14%)، يليه علم الأحياء بواقع (33.07%)، بينما حل علم الأرض ثالثًا (14.79%). وأوصت الدراسة بضرورة إجراء مراجعة لمحتوى كُتب العلوم بليبيا، بحيث تراعي معايير (TIMSS- 2015). The current study aims to analyze the content of the fourth-grade science textbook in basic education in Libya based on the standards of the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2015. The researcher used the descriptive method through content analysis. The study population and sample in-cluded all lessons of the fourth-grade student textbook in basic education in Libya, including both parts (first and second). The researcher used a content analysis tool according to the TIMSS-2015 standards pre-pared by "Ehsan Hameed Abdul" in his study (Abdul, 2016). The results of the current study showed that the domain "characteristics and classification of living organisms and their vital processes" ranked first with (92) occurrences and a percentage of (54.12%), followed by the domain "energy sources and their ef-fects" with (106) occurrences and a percentage of (39.55%), and the domain "Earth's composition and its physical properties" with (58) occurrences and a percentage of (76.32%). The study also reached a set of recommendations, the most important of which is the necessity to review the content of science textbooks in Libya to include the standards of the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS).en
dc.publisherAl-Mukhtar Journal of Social Scienceen
dc.subjectتحليل المحتوى، كتاب علوم الصف الرابع من التعليم الأساسي بليبيا، معايير دراسة التوجهات الدولية للرياضيات والعلوم TIMSS.en
dc.subjectContent analysis, fourth-grade science textbook in basic education in Libya, Trends in International Math-ematics and Science Study (TIMSS).en
dc.titleتحليل محتوى كتاب العلوم للصف الرابع من التعليم الأساسي بليبيا في ضوء معايير دراسة التوجهات الدولية للرياضيات والعلوم (TIMSS- 2015)en
dc.title.alternativeAnalysis of The Content of The Fourth-Grade Science Textbook in Basic Educa-tion in Libya in Light of The Trends in International Mathematics And Science Study (TIMSS-2015)en
dc.typeArticleen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record